Hvordan sikrer man en udvikling med familien i centrum omkring det gode børne- og ungdomsliv?

Når en SFO ikke kun er SFO – men er for alle!

Det har Island et bud på. De har grebet en udfordring an meget håndfast med rammer for hvorlænge børn må være ude om aftenen, hvordan de bliver mere aktive i kultur- og fritidslivet. Disse erfaringer var vi oppe at se med Kultur- og Fritidsudvalget i sidste uge.
En del fra udvalget var med Sundhedsudvalget i 2019. Dette var rigtig godt, for de kunne se udviklingen fra gode ideer, til det har sat sig i hverdagen.

Der er helt sikkert elementer, vi ikke kan overføre fra et andet land og kultur, men der er også mange ting vi kan lade os inspirere af, tilpasse og lære ved os i Haderslev.

 

 

Tankevækkende ideer:

  • De mindste blev kørt fra skole til deres fritidsaktiviteter, der starter kl. 14 og 15. Børnene havde derfor skole, fritid og fri i nævnte rækkefølge.
  • Børnene havde et fritidspas på ca DKK 2.850 som de kunne købe adgang til en- to fritidsaktiviteter med. Dette var betaling til foreningerne.
    data,data,data – de var meget data drevet, hvad virker og hvad virker ikke?

Deres styrke var at man havde forenet sig om en opgave og havde involveret alle. Samtidigt er tiden gået og der begyndte også at være en “træthed” eller behov for at gøre noget andet, så enigheden er udfordret.

Vi så sagen fra mange sider og dimensioner så ikke kun det gode, men også udfordringerne. Mange af de ting, de gør – arbejder vi også med.

Vi så på det fra pionererne, børnene, forskning, foreningsliv, forældre, kommune, forvaltningsmæssigt, politisk og ikke mindst ude i en institution.

Vi besøgte en institution, hvor lederen var meget systematisk, tydelig og data-drevet. Det skinnede igennem, han sagde hvad der ikke var perfekt, men arbejdede ud fra det. Han havde udviklet en SFO til også at være et mødested for de unge, og de ældre. “Det er jo lettere at tale med politikerne, når man løser mange opgaver”.